‘populair’

Graag zou ik het even hebben over de term ‘populair’.

In bevragingen, enquêtes komen telkens weer namen opduiken in een top 3 bijvoorbeeld, zodanig dat je jezelf afvraagt, hoe kan die daar nu bij zijn.

‘Populair’ heeft blijkbaar woordkundig slechts een positieve bijklank of connotatie.

Iemand die populair is, is algemeen graag gezien, hij maakt zich geliefd.

Nochtans is er de uitdrukking ‘dat is nogal populair’. Daar heeft het woord een negatieve beoordeling. Het heet ‘volks’ te zijn.

Anderzijds valt niet uit te sluiten dat men bij een ‘poll’ of bevraging, diegene die je als populair aanduidt, gewoon diegene is die je het beste kent uit een aanbieding van bvb 30 namen.

Het is zowat als een product dat je uit een vijftal merken in het warenhuisrek kiest, gewoon omdat het jou het meest bekend is.

Die bekendheid is door publiciteit, media, marketing in je geheugen geperst en komt er dan ook ten gepasten tijde uit.

Die ‘brainwashing’ kan subtiel zijn (door sublimatie ofte verborgen boodschappen in een filmpje, een tekst) of flagrant zoals Coca-Cola.

Dat het wrang klinkende woord ‘populisme’ uiteraard gemeengoed is met populariteit, hoeft ons niet te verbazen.

Je gaat met andere woorden, inspelen op iets dat goed of gevoelig ligt bij het volk, zoals de slogan ‘Tax the rich’.

Dat ligt lekker, je moet geen enkele inspanning doen, gewoon het geld bij de rijken halen.

Deze uitspraak is geen exclusiviteit voor een bepaalde partij, maar ligt leuk bij het overgrote deel van de wereldbevolking.

Dus, laten we populariteit toch enigszins met een zekere terughoudendheid of nuancering benaderen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.